pengikut

--==


Jumaat, 25 November 2011

Hanya Kau yang Penting Bagi ku....

Aku memandang ke luar jendela...menghirup udara segar di pagi yang indah lagi menyenangkan hati...Ya Rabbi...diri ku ini masih lagi terawang-awang mencari cinta-Mu setelah diri ini kehilangan insan yang amat ku sayangi..baru kini ku sedar betapa pentingnya seorang insan ini dalam hidupku...monolog ku sendirian..."Ibu....maafkan Nora bu...Nora banyak dosa pada ibu...!!nora..nora rindu ibu..nora rindu masakan ibu...Ibu...nora rindu pada ibu...!!pulanglah bu...!!..rintih hatiku...aku tahu..ibu tidak akan kembali lagi..kerana ibu sudah pergi jauh dari sisiku...masih terlakar di kotak fikiran ku apa yang telah ku lakukan pada ibu ku  selama ini......


"Nora!nora!"..aku mendengar suara ibu memanggil.."hish!apa lagi nie..kacau orang ja tahu..huh!"..rungutku di dalam hati..."ada apa bu?kalau tak menyusahkan orang tak boleh ke?"..dengan kasarnya aku bertanya.."nora boleh tolong ibu ke kedai kejap boleh tak?minyak masak dah habis.."pinta ibu ku..."ala..suruh la ecah pergi beli,nora sibuk la..."alasanku.."tolong ibu kejap nak,..ecah tak ada..adik kamu pergi tuisyen."..pinta ibuku lagi..."ibu nie tak faham-faham ke??nora sibukla!!ibu pergi sendirilah..hish...!!"..lantas ku naik ke bilik...lalu aku menelefon azura,sahabat karibku.."Hello!zu,jom kita pergi shopping nak?.."ok jom..aku ok ja.."jawab zura.."ok jom!..yess!..alamak!duit tak ada la pula...ish!macam mana nie?..ha!minta pada ibu la..."


"Ibu!ibu!...ish..mana pula perginya orang tua nie?.."tiada sahutan dari ibu...lalu aku pergi ke bilik ibu dan ku membuka pintu.."huh!sembahyang rupanya...lambatnya..."..rungutku..."Ibu!nora nak duit.."pintaku dengan kasar..."ibu tak ada duit nora.."bohong!ibu saja kan tak nak bagi nora duit..dekat ecah boleh pula bagi..dekat nora banyak pulak alasannya..cepatla..nora nak keluar dengan zura nie..!!.."betul nora...ibu tak ada duit...semua ibu bayar duit yuran tuisyen ecah.."ahhh!sudahlah..."lalu ku menolak ibu ku hingga ibu ku terjelopok di sisi katil.."kak nora!apa yang kak nora buat nie?"ecah meluru kearah ibu sambil bergenang air matanya...."ha!elokla kau ada...bak sini duit yang ibu kasi dekat kau.."pinta ku pada ecah pula.."mana boleh..duit tu ecah nak bayar yuran tuisyen ecah.."air mata ecah mengalir deras di pipinya..."aku kata bak sini duit tu bagi ja la..tak pasal-pasal aku tampar jugak kau nanti..!!.."tengkingku pada ecah.."bagi ja ecah..nanti ibu bagi duit lain ya nak.."lalu ecah hulurkan duitnya.."ha!kan senang macam nie..tak payah aku tengking-tengking kau..ok lah..nora tak balik malam nie.."Selama dua minggu aku tidak pulang ke rumah..aku tumpang tidur di rumah azura..bagi aku amat bosan balik rumah..yala..asyik-asyik nak mengadap muka ibu dan muka ecah ja...eeiii....!!!bosan-bosan...!!..lagipun duduk di rumah azura boleh la aku buat macam-macam..almaklumla..mak dan ayah dia pergi luar negara...


Hmmm...tiba-tiba rasa nak balik rumah la pulak...tiba di rumah.."ibu...Oooo...ibu!..nora balik nie...".tiada sahutan..."hish!mana pulak orang tua nie.."..lantas aku masuk mencari ibu.."di dapur tak ada..di ruang tamu tak ada..ish!mana pulak nie..aduh!dah la perut tengah lapar nie..lalu ke dapur sekali lagi dan lihat di atas meja..hah!satu makanan pun tak ada??"ibu...!!..makanan mana?? nora lapar nie..."lantas aku pergi ke bilik ibu.."huh!tak habis-habis sembahyang...!!..ibu..berhentila..pi la buatkan makanan..nora lapar nie...".."ibu tak larat nora..nora pergi masak sendiri ya..ibu dah lama tak makan masakan nora..."pinta ibu ku sambil tersenyum.."ahh..!nora mana pandai masak..saja nak kenakan nora kan...benci betul!lebih baik tak balik pun tak pa..bosan..!!.."tengkingku..."Nora!nora sedar tak apa yang nora cakap nie??..jangan cakap macam tu  nak..ibu tak ada niat pun nak kenakan nora..apa yang ibu cakap betul nak..ibu nak sangat merasa masakan nora sebelum ibu pergi ke dunia lain.."..kata ibu dengan linangan air mata.."ahh..!!sudahla..nora nak keluar...malas nak dengar leteran ibu tu..huh!.."nora..nora nak pergi mana nak??jangan tinggalkan ibu sorang-sorang...teman ibu ya..??..pinta ibu dengan suara yang sayu sambil menarik tanganku.."ish!pergi sanalah...apa pegang-pegang nie..!!"ku menolak ibu hingga dia terjatuh ke lantai lantas aku beredar dari rumah..fuh!aman dunia...


tut tut tut..!!hanset ku berbunyi.."hello!"..."assalamualaikum...kak nora..balik kak nora...ibu...ibu sakit..."..sayu suara ecah di pendengaranku.."ala...macam-macam la korang nie..tak boleh!aku sibuk..huh..tut tut tut..!!aku terus meletakkan panggilan...aku sambung semula kerja ku..ish!kenapa tiba-tiba rasa nak balik pulak nie...emm..balik la kejap...terus ku menahan teksi untuk pulang ke rumah....tiba di rumah..aik!apasal banyak sangat orang nie??..pelik..desis hatiku...aku meluru ke dalam rumah...dan aku melihat sekujur tubuh sedang baring di ruang tamu di selimuti dengan kain yang amat putih dan suci....aku jadi hairan..eh!sapa yang mati nie??..ku terpandang ecah yang sedang menangis di sisi mak su.."ecah..sapa yang mati nie??...ibu mana?.tanya ku kebingungan.."tu ibu...yang di balut kain putih tu...ibu la tu..memang yang nie akak mahu sangatkan..."sindir ecah sambil tersedu-sedu..."bukan-bukan...nie bukan ibu kan?..nie orang lain nie...kan mak su kan?..tanya ku pada mak su..mak su hanya diam saja..."mak su..jawabla...nie bukan ibu kan??...air mataku tak dapat di bendung lagi.."ibu...bangun bu...jangan tinggalkan nora...!!..rintihku..."semua nie akak punya pasal!!kalau akak tak tolak ibu hari tu..ibu takkan meninggal...ecah benci akak...!!".."ecah..jangan macam nie dik...."....ecah terus masuk ke biliknya...


"Nora..nie ada sepucuk surat untuk nora...arwah ibu bagi pada mak su sehari sebelum arwah meninggal..bacalah.."..mak su hulurkan surat kepada ku...lantas ku membukanya dengan hati yang sayu..


"Wahai anak ibu yang di kasihi dan di sayangi kerana Allah S.w.t selalu..


di saat nora membaca surat nie...ibu dah tiada di sisi nora...ibu pergi jauh dari nora...Nora bahagiakan bila ibu dah tiada.....


Nora puteri sulungku..ibu mohon maaf ya nak...selama ini ibu tak dapat menjadi ibu dan 'ayah' yang baik dan sempurna untuk nora..ibu banyak sakitkan hati nora..menyusahkan nora dan membuat nora benci untuk tengok muka ibu...tapi..ibu sayang nora .....sayang sangat-sangat....nora anak yang terbaik bagi ibu walaupun ibu tak dapat bagi kasih sayang yang sepenuhnya pada nora....nora jugak sayang ibu kan?....Nora anak yang solehah bagi ibu...


Nora puteri sulungku.....sampai di sini saja ya...ibu dah tak larat dah nak menulis...lepas nie ibu tak dapat tulis surat lagi untuk anak kesayangan ibu nie....ibu nak titipkan beberapa pesanan untuk puteri kesayangan ibu...amalkan dan sampaikanlah ya nak...


Nora sayang....jadi la anak yang solehah ya kepada ibu dan bapa mu yang akan datang..walaupun ia hanya ibu dan bapa angkat saja...hargailah jasa mereka ya nak..


Nora sayang.....jaga ecah baik-baik ya...moga-moga ecah jadi seperti kamu yang solehah...


Nora sayang.....jaga akhlak mu..jaga maruah mu dan jangan biar ia di nodai oleh sesiapa pun melainkan suami mu ya nak....


Nora sayang.....selalu doakan kesejahteraan untuk ibu dan ayah mu di alam sana ya...sesungguhnya doa-doa dari anak-anak yang soleh dan solehah nie di terima Allah S.W.T...


Nora sayang...berjuanglah di jalan Allah S.W.T dan syahidlah di jalan-Nya...agar kau dapat menjadi mujahidah yang menegakkan agama Allah S.W.T di dunia dan di akhirat...


Akhir kata..ibu mohon segala kesilapan ibu pada mu di maafkan ya nak...ibu salah..ibu tak dapat mendidik nora dengan baik...ibu pilih kasih..hanya pentingkan ecah dari Nora...maafkan ibu ya nak...pinta ibu..izinkan ibu pergi dengan aman ya.....


di sini saja tinta ku kepada mu Nora puteri kesayangan ku...."


"Ya Allah...ibu....ibu tak ada salah apa-apa pun dengan nora...nora yang banyak buat dosa pada ibu...!!..ampunkan nora bu..."rintih ku...


Segalanya tidak berguna lagi..kini ku tahu akan satu kebenaran..bahwa..ibu adalah segala-galanya dalam kehidupan ku....Aku kembali menutup jendela...aku ingin meneruskan kembali hidupku dan juga melaksanakan segala pesanan ibu..."ibu..nora dah jadi anak yang solehah..ibu tunggu nora di syurga ya...".










Tiada ulasan:

Catat Ulasan